Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna WIRTUALNA MODELARNIA
modelarstwo lotnicze
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Szybowiec ELF czyli nie bójcie się balsy.
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> SZYBOWCE / Przykłady konstrukcji szybowców
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Pon 15:52, 11 Gru 2006    Temat postu: Szybowiec ELF czyli nie bójcie się balsy.

Witam
Poniżej pojawi się relacja - niemal krok po kroku - z budowy szybowca ELF.Narazie jako zapowiedź tematu foto gotowego modelu już po kilkudziesięciu lotach na zboczu.
Modelem tym lata się wybornie, wszystkie loty wykonywałem przy wietrze 3-5 m/s.


cdn..................
awiatik


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez awiatik dnia Pią 16:12, 15 Gru 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
_piotrek_
MODELARZ



Dołączył: 01 Lis 2006
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Pon 21:10, 11 Gru 2006    Temat postu:

No nareszcie.Model bardzo ładny ,w moim jeszcze skrzydeł brakuje ,więc czekam na relację.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Śro 1:04, 13 Gru 2006    Temat postu:

Witam
Zanim pojawią się zdjęcia i opisy proponuję zobaczyć pierwszy z dwóch filmik z lotów Elfa.







[link widoczny dla zalogowanych]



pozdrawiam
awiatik


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez awiatik dnia Śro 1:32, 13 Gru 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Śro 1:31, 13 Gru 2006    Temat postu:

A tutaj drugi film:[link widoczny dla zalogowanych]
filmiki te nakręcił kolega Artur. / Arti wielkie dzięki Wesoly /
awiatik


Post został pochwalony 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Diakon
MODELARZ



Dołączył: 14 Lut 2006
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śrem

PostWysłany: Śro 21:20, 13 Gru 2006    Temat postu:

Mnie niestety ten pierwszy filmik nie chce się coś otworzyć Confused , ale za to ten drugi działa . Świetny szybowszyk ;-) .
Tak na marginesie... Jak silny mógł byś wiaterek wówczas przy lataniu (widzę, że icek trochę latał)? I w jaki sposób Elf był wyrzucany?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Czw 1:12, 14 Gru 2006    Temat postu:

Witam
I tak:
Cytat:
niestety ten pierwszy filmik nie chce się coś otworzyć

u mnie otwiera się bez problemu w WINAMPIE , tylko niewiem dlaczego w połowie sie urywa,

Cytat:
Jak silny mógł byś wiaterek wówczas przy lataniu (widzę, że icek trochę latał)?

w czasie wszystkich lotów jakie wykonałem tym modelem wiał wiatr o sile ok.3-5 m/s.
Powyżej pięciu metrów kończy sie zabawa: poprostu ten modelik jest za lekki i za mały na takie wiatry.
Cytat:
w jaki sposób Elf był wyrzucany?

na pierwszym filmie widać dokładnie jak model jest wypuszczany.
A po krutce wygląda to tak: mocny wyrzut modelu do przodu pod kątem 40- 45 stopni i zanim model straci prędkość uzyskaną w momencie wyrzutu poprzez krótkie oddanie / ster w dół /steru wysokości model wprowadzamy do lotu poziomego ...i latamy.
Latałem tym modelem wypuszczając go dosłownie tylko lekko przed siebie , bez wyrzutu w górę, a reszty dopełniły warunki no i jakieś tam umiejętności latania.
awiatik


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Diakon
MODELARZ



Dołączył: 14 Lut 2006
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śrem

PostWysłany: Czw 21:24, 14 Gru 2006    Temat postu:

Aha... Wesoly A to ile waży?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Pią 0:41, 15 Gru 2006    Temat postu:

Witam
Motoszybowiec/ szybowiec ELF jest dziełem czecha Jaroslava Kroufka.
Model ten został zaprojektowany w latach osiemdziesiątych i poza ELFem istnieje wersja czysto szybowcowa o nazwie PEPICEK której plany zostały opublikowane w Modelare 3/1983. Plany Elfa wyszły w Modelare 11/1995.
w oryginale model ma następujące dane:
rozpiętość 1160 mm
długość 690 mm
ciężar 310 gram

moja wersja jest powiększona do 150 % wersji podstawowej
rozpiętość 1680 mm
długość
ciężar 380 gram

Głównym sprawcą tego że po latach ponownie zbudowałem Elfa jest : piotrek któremu jakiś czas temu podesłałem plany tego modelu.
Piotrek podczas budowy zadał mi kilka pytań związanych z budową modelu że postanowiłem wreszcie zbudować Elfa i dokładnie obfotografować wszystkie etapy budowy tego całkowicie balsowego modelu.
Model zbudowałem w sześć dni bez specjalnego pośpiechu.
Ktoś mógłby się spytać : dlaczego w tytule jest nie bujcie się balsy?
Poprostu ja jestem tradycjonalistą i nowe materiały do mnie nie przemawiają; depron owszem jest niezłym materiałem ale nie jest tym jedynym cudownym, i taki całkowicie balsowy model nie jest aż tak drogi.
Postaram się podliczyć wszystkie koszty związane z budową Elfa i podać je troszkę później.

Poniżej foto relacja i krókie opisy do zdjęć:






plan wydrukowany w Paincie i posklejany

boki z balsy 2 mm średnio twardej

widać wklejone wzmocnienia oraz przygotowane do wklejenia na drugi bok.
szerokość listewek 8-10 mm

boki wzmocnione i oszlifowane, czarnymi liniami zaznaczone miejsca wklejenia wręg
kolejny etap: usterzenie poziome
troszeczke sobie utrudniłem zadanie poprzez sklejenie krawędzi natarcia na mokro z trzech listewek balsowych 5x3 mm.Jest o ak zwane lamelowanie , taką samą metodą wykonywałem pion do Fokkera E-III.
ale pokolei:


najpierw ze slejki wyciąłem szablony do gięcia

jedną z części szablonu przymocowałem do deski montażowej.
listewki nalęży namoczyć w wodzie_ ja zazwyczaj pozostawiam je na kilka godzin

namoczone listewki zostały posmarowane klejem WIKOL i razem sklejone

całość dociskamy drugą częścią szblonu i w takim stanie pozostawiamy do całkowitego wyschnięcia: doba powinna wystarczyć. Jeśli komuś się nie spieszy może pozostawić dłuzej.



dobry sposób na to aby boki czasami się nie powichrowały jeżeli miały by leżeć kika dni- zanim sie sklei kadłub w całość.
Balsa jak każde inne drewno także "pracuje"

a tak wygląda krawędż natarcia po wyjęciu z szablonu
cdn
awiatik


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Pią 17:08, 15 Gru 2006    Temat postu:




statecznik poziomy całkowicie sklejony- wyjaśniać niema co :typowa konstrukcja szkieletowa
łącznikiem połówek steru wysokości jest listewka sosnowa.
Budując ster/statecznik pionowy proponuję skopiować ten fragment na kawałek brystolu i wykonać z tego szablony tak jak na zdjęciach:


za pomocą tych szablonów wyciąć elementy z balsy i pokleić

jak na powyższym zdjęciu. Jest to naprawdę ułatwienie pracy.

a tak wyglądają usterzenia przygotowane do oklejenia.
Część nieruchoma pionu już została wklejona w kadłub
Kadłub:




wklejone łoże usterzenia poziomego- późnij na tę część zostanie naklejone pokrycie kadłuba : balsa 2 mm.



po sklejeniu boków z wręgami przyszedł czas na zamknięcie kadłuba: balsa 2 mm w jak widać na zdjęciach - kierunek włókien poprzeczny- wszystko to w celu wzmocnienia całości,

sposób montażu serw: listewki z twardej balsy 5 mm


bowdeny zamontowane

kadłub całkowicie zamknięty, wklejony kawałek sklejki jest zabezpieczeniem krawędzi spływu przed uszkodzeniem przez gumki mocujące skrzydło.

osłonka wykonana całkowicie z balsy,
cdn..............
awiatik


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Diakon
MODELARZ



Dołączył: 14 Lut 2006
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śrem

PostWysłany: Sob 10:12, 16 Gru 2006    Temat postu:

Świetnie wykonałeś ten opis budowy! Wesoly
Pracy widzę trochę jest... Rolling Eyes
Tak się jeszcze zapytam: jaki jest tak właściwie profil skrzydła owego szybowca?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
elektryki_rc
MODELARZ



Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 154
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Olkusz

PostWysłany: Sob 11:15, 16 Gru 2006    Temat postu:

Witam ! Osoby "początkujące" proszę zwrócić uwagę w jakim kierunku układamy słoje balsy ! Jest to bardzo waże ! Podzdrawiam.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
santana
MODELARZ



Dołączył: 11 Lip 2006
Posty: 108
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Sob 11:55, 16 Gru 2006    Temat postu:

A może lepiej by powiedzieć zamiast :Witam ! Osoby "początkujące" proszę zwrócić uwagę w jakim kierunku układamy słoje balsy ; tak : Witam ! Osoby "początkujące" proszę zwrócić uwagę w jakim kierunku kolega układa słoje balsy

pozdrawiam
PS. sądze ze to jest tez tak samo ważne jak i układanie słoi


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Nie 3:52, 17 Gru 2006    Temat postu:

Budowy ciąg dalszy:
Skrzydła.......

.........mają powstać z tej kupki balsowych elementów.
W konstrukcji modelu wprowadziłem kilka zmian jedną z nich jest zmiana
krawędźi natarcia- w moim modelu jest to listew balsowa 10x10 mm wyprofilowana po sklejeniu,

skrzydło w trakcie montażu
- najpierw w krawędzi natarcia i spływu wykonałem nacięcia na żeberka:
w natarciu głebokie na 2mm, w spływie 5 mm,
- montaż skrzydła zaczynamy od umocowania natarcia i spływu do deski montażowej ,
teraz można ustalić położenie dźwigara ; osobiście robię to poprzez spasowanie na sucho dwóch skrajnych żeber z krawędziami nat. i spływu i dźwigarem , powstaje w tedy taka ramka podzielona wzdłużnie na dwie/ lub więcej części/ pod dźwigar podkładam podkładki ustalające i zaczynam wklejać pozostałe żebra, na sam koniec ale przed wklejeniem górnego dźwigara wklejam te dwa pierwsze skrajne żebra



przy profilu wklęsło -wypukłym należy podłożyć pod dźwigar podkładki- widać je na zdjęciach

drugi pas dźwigara wklejony.
Dźwigary : 2x listwa sosnowa 5x3


"uszki' sklejone; prawe już oszlifowane
w stosunku do planów wzmocniłem krawędź natarcia,

ustalanie skosów w centropłaci i uchu przy pomocy szablonu wyciętego wcześniej na podstawie planów,

słabo ale widać zbieżystą szczelinę pomiędzy centrem a uchem

spasowanie na sucho.....

......posmarowanie klejem.....

...... i sklejenie.
Tak oto prezentują się obydwie połówki skrzydeł przed sklejeniem w całość. Skrzydło jest niewielkie i uznałem że nie ma potrzeby wykonywać go jako dzielonego.

łączniki sklejkowe,sklejka 3 mm





na powyższych zdjęciach widać dokładnie sposób montażu skrzydeł w całość

dodatkowe wzmocnienia żeber


oraz nakładka wzmacniająca z balsy 1 mm



budowa powoli zbliża się ku końcowi: po drodze zostały wklejone trójkąty wzmacniające , całość została już dokładnie oszlifowana i pokryta cienką warstwą celonu / lub Caponu zależy czym kto dysponuje w danej chwili/
Po oklejeniu , zaimpregnowaniu i pomalowaniu można spokojnie zabrać się za : wklejanie zawiasów, dźwigni sterów, itp.
Na zdjęciu.....


......widać pod krawędzią spływu niewielką podkładkę ze sklejki 3 mm.
Podczas pierwszych próbnych lotów model zbytnio zadzierał nos /mimo prawidłowego wyważenia- i zchowania prawidłowych kątów /, i aby temu zapobiec postanowiłem podłożyć podkładkę sklejkową- w ten sposób zmniejszyłem kąt zaklinowania skrzydła. Po tej niewielkiej poprawce model lata poprawnie.
I na sam koniec kilka uwag prakycznych przed pierwszym lotem / i nie tylko/:
- dokładnie skontrolujcie wszystkie powierzchnie sterowe- czy zawiasy i dźwigienki sterów nie są luźne,
-czy gumy mocujące skrzydło są w należytym stanie- w razie wątpliwości wymieńcie na nowe/ kilka razy widziałem skrzydło odlatujące od modelu/
- sprawdźcie połączenia snapów z dźwiniami sterów i serwami,
- zawsze pamiętajcie aby iść na lonisko z naładowanymi akumulatorami w nadajniku i odbiorniku -
- po włączeniu nadajnika i odbiornika upewnijcie sie czy wszystko działa poprawnie,
- po przyjeżdźie na lotnisko gdzie latają inni modelarze , zanim właczycie nadajnik zapytajcie się tych modelarzy na jakich kanałach latają
Przed kilku laty widziałem jak młody modelarz bez upewnienia się włączył nadajnik i .....F-3 Jotka poszła do ziemi.
Dla przypoimnienia/ chodź oczywiśćie wszyscy wiedzą/:
np.: 35.220 MHz - to jest częstoliwość, a 282 numer kanału - zdażało mi się słyszeć jak na moje pytanie na jakim kanale lata "gościu" taką odpowiedź: ...kanale 35.200!
Jeśli o czy ś zapomniałem to jak sobie przypomnę -dopiszę.
A na koniec jeszcze jedno zdjęcie gotowego modelu.
Tak więc gorąco zachęcam do budowy ELFa lub innego modelu szybowca z balsy np. Pieguska.

/ na drugim planie widać powoli powstające makiety Millesa Magistra i Swallowa na uwięzi/
awiatik


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Łukaszeq
MODELARZ



Dołączył: 18 Kwi 2006
Posty: 159
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok

PostWysłany: Nie 15:04, 17 Gru 2006    Temat postu:

dosyc pracochłonny model prawie jak piegusek Wesoly a ten miles magister pod napęd elektryczny czy spalinowy ??

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
_piotrek_
MODELARZ



Dołączył: 01 Lis 2006
Posty: 41
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Kraków

PostWysłany: Nie 15:24, 17 Gru 2006    Temat postu:

Edit;nie doczytałem Embarassed

Pozdro


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez _piotrek_ dnia Nie 17:16, 17 Gru 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> SZYBOWCE / Przykłady konstrukcji szybowców Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3, 4  Następny
Strona 1 z 4

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin