Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna WIRTUALNA MODELARNIA
modelarstwo lotnicze
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

SKY-EXPRESS
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> SZYBOWCE / Przykłady konstrukcji szybowców
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Czw 10:57, 03 Maj 2007    Temat postu: SKY-EXPRESS

Witam
Z braku posiadania w miarę dobrego sprzętu na klubowe zawody 20 maja, trzeba bu zrobić jakiegoś szybowczyka, w planie była lekka dwumetrówka, ale termin na budowę od podstaw...
Idea u mojego dobrego kolegi (i byłego Instruktora ) powinny być jeszcze z zapasów modelarni, zestawy Pana Jasińskiego (z przed ponad 20 lat).
Jeden z nich "wysępiłem"
"Zestaw" to laminatowy surowy kadłub, skrzydła styro oklejone surowym fornirem topolowym 0,8 mm i miejscowo pod fornirem tkaniną szklaną, bez krawędzi natarcia i stateczniki styro oklejone twardą balsą 1 mm.
Rozpiętość modelu 3 metry.
No to do roboty:
1 maja po południu
Przywiozłem elemnty do domu, w ferworze zapału zapomniałem zrobić zdjęć surowego zestawu.
W ruch poszły narzędzia stolarskie - czyli szlifierka oscylacyjna, skrzydła otrzymały lipowe krawędzie natarcia, zostały oszlifowane na końcówkach fornir został zeszlifowany do grubości ok.03 mm centropłat wyrównany. Następnie zostały zagruntowane bezbarwnym wodnym lakierem akrylowym.
Kadłub został oszlifowany, i plakierowany pierwszą (podkładową) warstwą lakieru.
Wadą kadłubów w tym modelu było ukręcanie się belki ogonowej tuż przed statecznikami, w pierwszej chwili miałem zamiar wzmocnienia tej części kadłuba rowwingiem węglowo kewlarowym od wewnątrz ale, Idea po przeanalizowaniu problemu , faktycznie przy zastosowaniu dość ciężkiego usterzenia i dużego ramienia występowania sił skręcających kadłub może się ukręcać nawet przy trochę krzywym lądowaniu. W związku z czym postanowiłem rozwiązać problem inaczej , czyli przez makstmalne zmniejszenie ciężaru stateczników.
2 maja
Skrzydła wyschły przez noc zostały ponownie wyszlifowane, i pokryte pierwszą warstwą dwuskładnikowego lakieru akrylowego


Laminatowa część statecznka pionowego została odcięta, została zastąpiona lekką konstrukcją balsową, stateczniki poziome zostały wyszlifowane (pokrycie na końcach ok 0,5 mm) i ażurowane stateczniki i stery zostaną pokryte syntetyczną japonką (air-span).
Zostały wykonane elementy napędu i mocowania "pływającego" statecznika poziomego i zaraz potem zamontowane w modelu.






Kadłub został pomalowany na gotowo, a skrzydła szlifowane na mokro.
przez noc będą sobie schnąć.

3 maja
Pierwsza przymiarka






no to będzie tego pisania i do roboty!

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Nie 22:07, 13 Maj 2007, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 8:48, 04 Maj 2007    Temat postu:

Witam

Statecznik pionowy został oklejony air-spanem, z tym że zamiast kleju balsa-lock używam UHU-Por, zdecudowanie mocniej trzyma. Ma niestety jedną wadę, przy jasnych kolorach bibułki miejsca pokrycia konstrukcji klejem są bardziej widoczne.




zostały odcięte klapo lotki, zostanie wykonany zawias bezszczelinowy.




na razie wklejony został właściwy zawias z tasiemki szklanej.

Oczywiście skrzydła zostały szlifowane, tym razem na mokro i polakierowane natryskowo (i tak jeszcze z pięć razy Wesoly )

druga przymiarka (jeszcze bez odciętych lotek, docelowo w modelu będą zastosowane jeszcze klapo hamulce w centralnej części skrzydeł.)




zostały jeszcze wykonane elementy łączące stateczniki, węglowe bagnety i laminatowe rurki wklejone w stateczniki.

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez MARIUSZ dnia Śro 18:54, 09 Maj 2007, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Diakon
MODELARZ



Dołączył: 14 Lut 2006
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śrem

PostWysłany: Pią 15:54, 04 Maj 2007    Temat postu:

A to widzę, że nasz Mariusz przygotowuje nie lada szybowczyk! ;-)

Sam muszę sie zabrac do roboty, dawno nie latałem nawet (brak na to czasu...).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 0:14, 05 Maj 2007    Temat postu:

Witam
4 maja
Trochę zdjęć klapolotki bezszczelinowej.

zamknięcie szczeliny wykonane z PCV 0,15 mm.



zamknięcie szczeliny podzielone jest na dwie połówki w miejscu zamocowania dźwigni lotki widoczna wklejona jedna połówka.


górna szczelina zostanie wypełniona silikonem, widoczna naklejona taśma zabezpieczająca.


strzykawka przystosowana do nakładania silikonu.


i jeszcze gotowe stateczniki


i to tyle na dzisiaj

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 20:28, 05 Maj 2007    Temat postu:

Witam
5 maja
Dzisiaj zająłem się kadłubem
zostały wklejone bowdeny steru kierunku i wysokości

Bowdeny zostały unieruchomione w 3 miejscach, wręga w najwęższym przekroju kadłuba (tył)
poprzeczka w środku kadłuba,

i płytka mocowania serw.

w modelu zastosowałem standardowe serwa do steru kierunku i wysokości, umieszczone maksymalnie z przodu kadłuba. Przewidziałem jeszcze miejce na serwo do wyczepiania haka startowego do startów za samolotem holującym.

zakończenia napędów

dźwignia steru kierunku została wycięta z płytki laminatu 1,5 mm (płytka drukowana) wycięcie takiej dźwigni zajmuje kilka minut i zawsze otrzymujemy dźwignię jaką potrzeba.

kadłub został sklejony (przednia część z belką) miejsce sklejenia zaszpachlowane, i całość wraz z statecznikami finalnie pomalowana.




pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
KRZYSZTOF
INSTRUKTOR



Dołączył: 05 Lut 2006
Posty: 12
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: CZĘSTOCHOWA

PostWysłany: Sob 21:24, 05 Maj 2007    Temat postu:

Brawo Mariusz.
Nareszcie robisz model normalnych rozmiarów Wink . dobrze że nie zapomniałeś o serwie do wyczepiania.Kiedy planujesz oblot?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
xxxxx
MODELARZ



Dołączył: 04 Lis 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 21:48, 05 Maj 2007    Temat postu:

Ja zaczynałem powątpiewać czy zajmuje się Pan szybowcami, a tu proszę, szybowiec jak ta lala! Wesoly Laughing

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Sob 23:36, 05 Maj 2007    Temat postu:

Witam
Jeszcze nie raz Was zaskoczę Laughing
oblot planowany na koniec tygodnia, przy skrzydełkach jest jeszcze trochę pracy.

Jescze haczyk do holu i kadłub kompletny w 100%

Trzeba było zaglądnąć do pudełka z złomem kolorowym , wyciągnąć właściwy "półfabrykat" i odciąć pasujący kawałek.


ten sam kawałek 5 minut później


i 20 minut później


jeszcze dwie nagwintowane dziurki


i gotowe


bartek.iwanczuk napisał:
Ja zaczynałem powątpiewać czy zajmuje się Pan szybowcami, a tu proszę, szybowiec jak ta lala!

to 7 szybowiec w mojej karierze , swoją przygodę z modelami RC zaczynałem właśnie od szybowca (2,6m) i na nim nauczyłem się latać (to jakieś 22 lata temu)

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
elektryki_rc
MODELARZ



Dołączył: 16 Sie 2005
Posty: 154
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Olkusz

PostWysłany: Pon 18:27, 07 Maj 2007    Temat postu:

MARIUSZ CZYM MALOWAŁEŚ STATECZNIKI ?? JAK SIE SPRAWUJE TA FOLIA ? JAK SIĘ NACIĄGA ? POZDRAWIAM !

Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez elektryki_rc dnia Śro 21:49, 09 Maj 2007, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 19:21, 09 Maj 2007    Temat postu:

Witam
Na kilka dni Expres musiał zjechać na boczny tor, ale znowu zaczyna nabierać rozpędu.
w centropłat zostały wlaminowane wzmocnienia w miejscu mocowania do kadłuba śrubami nylonowymi, całość została pomyślana tak aby śruba była najsłabszym elementem całości. W przypadku kolizji ma ulec ścięciu bez naruszania innych elementów konstrukcji.
wklejone tulejki węglowe

przygotowane do zalaminowania, tulejki zostały zalaminowane tak aby zespolić je z dźwigarem skrzydła.

pozostałe sczeliny zostały wypełnione żywicą mocno zagęszczoną mikrobalonem, dodatkowo spód skrzydła został przelaminowany tkaniną szklaną.


Prowadnica bagnetów (łączników centropłata z końcówkami) została wykonana z rękawa szklanego

Natomiast same bagnety z kompozytu węglowo kewlarowego.
widoczna forma i tkaniny przygotowane do wylaminowania.

zalaminowane bagnety.

po zalzminowaniu elementy zostały wygrzane 2h w temp. 20 st C 2h w 40 st C, 1 h w 60, i na koniec 1h w temp 80 st C
po wyjęciu z foemy i przeszlifowaniu przeprowadziłem "próbę statyczną" Wink

bagnety gotowe do wklejenia

wklejone prowadnice

i zalaminowane zakończenie po związaniu żywicy zostanie oszlifowane.


pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
xxxxx
MODELARZ



Dołączył: 04 Lis 2006
Posty: 178
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Śro 21:40, 09 Maj 2007    Temat postu:

To ja chce odrazu zamówić bagnety do mojego 2m skrzydła Wesoly

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 22:18, 09 Maj 2007    Temat postu:

Witam
Nie przewiduję produkcji bagnetów, poza tym wykonanie takowych to niezbyt trudne zadanie. (poto to wszysko opisuję żeby to zadanie ułatwić innym. Jeśli są jakieś pytania do szczegułów, to pytać .) Wszystkie materiały można zakupić w "Havlu" nawet w minimalnych ilościach.

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Diakon
MODELARZ



Dołączył: 14 Lut 2006
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śrem

PostWysłany: Czw 8:58, 10 Maj 2007    Temat postu:

To ja zadam pytanie - jaki jest profil płata owego szybowca ?
Profil usterzenia to "płaska płytka"?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Sinia
MODELARZ



Dołączył: 02 Mar 2007
Posty: 183
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Dębno
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pią 18:01, 11 Maj 2007    Temat postu:

Z modelu bije profesjonalizm pełną gębą! Jaki rasowiec I to malowanie. Ale i tak duzo pracy.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 22:04, 13 Maj 2007    Temat postu:

Witam
No i stało się, model oblatany.
ale po kolei

Jaki profil to nie wiem prawdopodobnie jakiś eppler lub HQ (to konstrukcja z przed 20 lat i te profile były wtedy w użyciu) w każdym bąź razie profile tego typu lubią prędkość i idealnie gładką powierzchnię skrzydła.

Cytat:
Z modelu bije profesjonalizm pełną gębą! Jaki rasowiec I to malowanie. Ale i tak duzo pracy.

Model owszem był by profesjonalny ale 20 lat temu, teraz profesjonalne konstrukcje wyglądają trochę inaczej, ale do rekreacji jest idealny.

zdjęcia gotowego modelu:




i filmik z oblotu (z niespodzianką )
[link widoczny dla zalogowanych]

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> SZYBOWCE / Przykłady konstrukcji szybowców Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2, 3  Następny
Strona 1 z 3

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin