Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna WIRTUALNA MODELARNIA
modelarstwo lotnicze
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Zwichrzenie aerodynamiczne w praktyce

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> SZYBOWCE
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aviator
MODELARZ



Dołączył: 18 Cze 2008
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mielec

PostWysłany: Sob 18:29, 26 Lip 2008    Temat postu: Zwichrzenie aerodynamiczne w praktyce

Jak w temacie - w zwiazku z tym kilka pytan - ale skoro ma byc w praktyce, wiec pozwolcie ze posluze sie konkretnym przykladem - modelem szybowca, ktory mam zamiar zbudowac.
Poniewaz temat wiaze sie w zasadzie tylko z platem skupie sie wylacznie na nim. Ma to byc konstrukcja styro-fornir(balsa?) wzmocniona solidnym dzwigarem, rozpietosc ok 250 cm - centroplat 1m + dopinane "uszy" po 75cm kazde, ze wzniosem ok 3 stopni. Cieciwa przy kadlubie powiedzmy 200mm, plat zwezajacy sie stopniowo, ok 180mm cieciwy przy laczniku az do osiagniecia cieciwy ok 130mm na koncu skrzydla. Profil SD7037, grubosc 9% przy kadlubie.

Teraz do sedna: w zwiazku z tym co kolega Piotr Piechowski pisze tu: piotrp.de/MIX/profile.htm chcialbym stopniowo pogrubic/zmeinic profil plata z wyjsciowego SD7037 9% przy kadlubie do:
a) jaka grubosc profilu proponujecie przy laczniku oraz dalej na koncu plata przy zalozeniu, ze na calej dlugosci bedzie SD7037
b) ewentualnie jakie inne profile oraz jakich grubosci uzyc w okolicy lacznika/koncowki plata?

Plat zamierzam zaopatrzyc w lotki, byc moze rowniez w klapy. Niewykluczone ze zrezygnuje z uszu, a plat bedzie prosty i bedzie mial 3% wznios od samego kadluba - nie jest to sednem problemu - obrys skrzydla oraz problem doboru profili we wskazanych przeze mnie punktach pozostaje taki sam.

Z gory dzieki za podzielenie sie wlasnymi doswiadczeniami Wesoly
Pozdrawiam serdecznie


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kr3cik
MODELARZ



Dołączył: 04 Mar 2007
Posty: 14
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ostrów Wlkp

PostWysłany: Nie 20:08, 27 Lip 2008    Temat postu:

Nie jestem pewien i pewnie powinni wypowiedzieć się bardziej doświadczeni w tym temacie, ale jakiś czas temu po przeczytaniu artykułów na stronie Piotra Piechowskiego, wyszło mi na to, że zwichrzenie aerodynamiczne polega na przejściu w inny profil o podobnych właściwościach ale innej grubości a nie pogrubianiu tego samego profilu, czyli zgodnie z moim rozumieniem tego artykułu mógłbyś mieć cały centropłat o profilu SD7037 a uszy przy połączeniu z centropłatem SD7037 i na końcu np SD7032.
Ewentualnie jeżeli skrzydło w całości to na środku płata SD 7037 a na końcu SD7032.
Zaznaczam że jest to moje rozumienie tekstu Wesoly


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez kr3cik dnia Nie 20:09, 27 Lip 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Patryk Sokol
MODELARZ



Dołączył: 08 Sie 2006
Posty: 179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Nysa

PostWysłany: Pon 11:19, 28 Lip 2008    Temat postu:

Przede wszystkim to takie pogrubianie stosuje się w dużych makietach szybowców, z dużą zbieżnością skrzydła. W normalnych modelach nie ma sensu tego stosować.

Poza tym jest jeszcze kwestia tego, że przy małych liczbach RE im grubszy profil tym gorzej pracuje. Na Twoim miejscu pomyślałbym wręcz o pocienieniu profilu.

Poza tym SD7037 to jest profil raczej do znacznie większych szybowców. Na Twoim miejscu zastosowałbym coś z zestawów Dreli (np profile Aegei II).


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aviator
MODELARZ



Dołączył: 18 Cze 2008
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mielec

PostWysłany: Pon 16:36, 28 Lip 2008    Temat postu:

Dzieki za zabranie glosu w dyskusji. Jezeli chodzi o zwichrzenia i ich rodzaje (niezle to brzmi Mruga) to ja to widze tak:
Plat bez zwichrzen to taki, ktory na calej rozpietosci ma dokladnie taki sam kat natarcia oraz profil (obrys, grubosc, cieciwa)
Wtedy to rozklad sil aerodynamicznych nie zmienia sie i jest taki sam wzdluz rozpietosi plata (nuda Mruga) - pomijam tu efekty brzegowe, ktore trzeba by uwzglednic w koncowkach plata.
Jezeli wzdluz rozpietosci plata zmienia sie kat natarcia to mowimy o zwichrzeniu geometrycznym. Jezeli natomiast wzdluz rozpietosci zmienia sie _ktorykolwiek_ z paramterow profilu (obrys i/lub cieciwa i/lub grubosc), to mowimy o zwichrzeniu aerodynamicznym (za Slownik na modelarstwo org -> "Aerodynamiczne Zwichrzenie Plata to Rozmieszczenie wzdluz rozpietosci plata roznych profili w celu uzyskania najkorzystniejszego rozkladu sil aerodynamicznych").
Wszak jezeli wzdluz rozpietosci zmieniamy cieciwe to zmienia sie takze rozklad sil (zmienia sie Re)

Tak wiec plat ktory w calej rozpietosci ma ten sam obrys profilu, ta sama grubosc procentowa lecz zmniejszajaca sie cieciwe jest zwichrzony aerodynamicznie. Zysk z takiego zwichrzenia jest taki, ze maleje opor indukowany (mniejsze wiry w koncowkach plata) oraz mniejszy moment "lamiacy" dzwigara - sila nosna maleje wraz z rozpietoscia.
Wada takiego rozwiazania jest to, ze koncowki pracuja przy mniejszym Re, co za tym idzie generowana jest tam mniejsza sila nosna (niz mogla by) i najprawdopodobniej to tam najwczesniej nastapi zerwanie strug (zwalka na skrzydlo przy przeciagnieciu lub korek w skrecie...)

Z tego wlasnie powodu chcialem pogrubic profil w koncowkach - wg ponizszego rysuknu (lewy wykres - za piotrp.de) sila nosna rosnie wraz ze wzrostem grubosci profilu przy nieznacznym tylko wzroscie wspolczynnika oporu (przy tym samym Re) .Maleje przy tym predkosc przeciagniecia czyniac calosc berdziej stateczna w przeciagnieciu.


(wykres w nastepnym poscie)

Co do samego obrysu profilu - nie upieram sie ze ma to byc SD7037 - wiele komercyjnych modeli lata na tym profilu (przy podobnych rozpietosciach) wiec uznalem ze czemu nie Mruga


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aviator
MODELARZ



Dołączył: 18 Cze 2008
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mielec

PostWysłany: Pon 16:37, 28 Lip 2008    Temat postu:

Forum nie pozwala wklejac linkow w trzech pierwszych postach stad fotka dopiero tu:



Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Patryk Sokol
MODELARZ



Dołączył: 08 Sie 2006
Posty: 179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Nysa

PostWysłany: Pon 19:04, 28 Lip 2008    Temat postu:

aviator napisał:


Co do samego obrysu profilu - nie upieram sie ze ma to byc SD7037 - wiele komercyjnych modeli lata na tym profilu (przy podobnych rozpietosciach) wiec uznalem ze czemu nie Mruga



To akurat średni argument...

Niestety często mam wrażenie, że producenci rzadko wiedzą co robią, jeśli o profile chodzi.
Jako przykład można podać te modele:
[link widoczny dla zalogowanych]
[link widoczny dla zalogowanych]

Jak dla mnie to jest to po prostu aerodynamiczny freestyle Confused


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
aviator
MODELARZ



Dołączył: 18 Cze 2008
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Mielec

PostWysłany: Pon 22:19, 28 Lip 2008    Temat postu:

Sredni argument, bo wcale argumentem nie mial byc. Napisalem ze nie upieram sie przy SD7037 - wg mnie szybowiec o takiej rozpietosci bedzie rownie dobrze latal na SD7037, SD7080, MH 32, NH 1033, S3021 czy jaki tam jeszcze sobie wymyslimy - to nie ma byc zawodnicze F3J tylko model do strzalu z gumy i swietnej zabawy w termice. Przede wszystkim nie to bylo i jest tematem tej dyskusji.
Chodzi o to czy jak _dowolny_ z tych profili pogrubie w koncowce zmniejszajac rownoczesnie cieciwe to bedzie korzystniej czy wrecz przeciwnie - pytam czy ktos stosowal to w praktyce i ma jakies doswiadczenia w zwiazku z tym. Ot i wszystko. Temat o wyzszosci profilu X nat profilem Y uwazam za zakonczony bo (jak zwykle zreszta) prowadzi do nikad.

P.S. A producenci robia rozne wynalazki konstruowane w oparciu o rozne profile tylko po to by kazdy mogl znalezc swojego "faworyta" w asortymencie.....


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 20:24, 03 Sie 2008    Temat postu:

Witam
W twoim przypadku pgrubienie profilu na końcówce jest absolutnie nie wskazane, końcówka skrzydła w tym przypadku pracować będzie w zakresie liczb Re 35000 - 65000 a to zakres w którym grube profile nie sprawdzają się absolutnie, i właśnie na grubym profilu w tym przypadku oderwanie strug następuje na niskich kątach natarcia i przebiega bardzo gwałtownie.

tutaj masz przykład na 10% clarku Y

jak widać dopiero powyżej 60000 profil ma dobre właściwości, przy re 50000 następuje przejście z opływu nadkrytycznego w podkrytyczne i tu mogą się z modelem dziać dziwne niczym nie wyjaśnione rzeczy natomiast poniżej 40000 profil jest do "D"
Przy grubszym profilu będzie jeszcze gorzej

W twoim przypadku do końcówki zastosował bym profil turbulencyjny o grubości ok 5-6 %

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> SZYBOWCE Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin