Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna WIRTUALNA MODELARNIA
modelarstwo lotnicze
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

WYCIĄGARKA F3J

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> SZYBOWCE
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysiek P.
MODELARZ



Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 13:10, 02 Lis 2008    Temat postu: WYCIĄGARKA F3J

Słuchajcie chcę zakupić wyciągarkę do szybowców F3J. Jak dotąd zawsze na bloczku startowałem (brat mnie holował) ale jak się sami domyślacie nie zawsze mu się chce (np. dzisiaj jest taki piękny niebieski dzień, a on coś gada że nie może... )-: ) Więc mam zamiar coś takiego zakupić.

Oczywiście wydając JAK najmniejszą ilość pieniędzy jak to tylko możliwe.

Czy wiecie gdzie to kupić najlepiej?

A może jakiś sposób jak samemu zrobić?

Bardzo Was proszę o pomoc! Piotrek ty się znasz, doradź coś





Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzysiek P. dnia Nie 13:20, 02 Lis 2008, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ojo
MODELARZ



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 13:22, 02 Lis 2008    Temat postu:

Niedawno widziałem na Alledrogo taki sprzęt na bazie rozrusznika z poczciwego "malucha". Na pewno trzeba do tego zrobić regulator obrotów.Elektronika to pestka. Mam gdzieś prosty schemat takiego regulatorka-jak znajdę to mogę wysłać. Najtrudniej będzie zamocować szpulę na osi silnika.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysiek P.
MODELARZ



Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 13:24, 02 Lis 2008    Temat postu:

hmmm.. ja słyszałem opinię że zrobić regulator do czegoś takiego to kosmos. tam jest tak potężny prąd, tyle amperów że się nie bardzo da...

słuchaj a jakie parametry musi mieć ten sprzęt?
JAKĄ to mam ieć siłę uciągu? bo na allegro są jakieś co głównie mają 1 tonę. Do szybowca f3J jaki ma być uciąg? Jaka prędkość zwijania?


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzysiek P. dnia Nie 13:30, 02 Lis 2008, w całości zmieniany 3 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ojo
MODELARZ



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 15:26, 02 Lis 2008    Temat postu:

Te o uciągu 1t mają prędkość zwijania rzędu 10cm/sek.Na takiej prędkości raczej dużego szybowca nie wyholujesz...
Co do regulatora-schemat który posiadam oparty na tranzystorze BUZ15 wytrzymuje prąd 45A.Na allegro widziałem sterowniki na tranzystorach IGBT na jeszcze większe prądy.Myślę, że warto wyłożyć trochę grosza aby zbudować konkretne sprawne i niezawodne urządzenie.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
czomiq
MODELARZ



Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pon 14:04, 03 Lis 2008    Temat postu:

Witam wszystkich F3x Wesoly

Najpierw zaznaczę, że można zrobić wyciągarkę "treningową", która będzie wolniejsza, słabsza, lżejsza, mniejsza niż "wyczynowa" rodem z F3B. Ma to sens, bo dźwiganie całości może skutecznie zniechęcić do latania. Pytanie tylko o ile można zmniejszyć podstawowe parametry, aby holowanie było możliwe. Przy odrobinie wiatru można się ładnie "strzelić" na samej miękkiej żyłce Mruga

Szacunki dla wyciągarki "wyczynowej":
Siła podczas holowania ~100kG, a może więcej (ile trzeba aby zerwać żyłkę 1,3mm? podobno 120kG).
Siła przekłada się na moment obrotowy ... a on zależy od średnicy bębna jaki zastosujemy.

Silnik z rozrusznika to standard i nie ma się co martwić, że nominalna prędkość obrotowa to kilka tysięcy obr/min ... w praktyce nieosiągalna. Silnik ograniczają jeszcze przepisy FAI.

Prąd jest rzędu 100A ... średnica i długość przewodów zasilających ma kolosalne znaczenie. Nie mam mowy o regulacji prędkości, jedynie włącz/wyłącz... trochę wiatru i każdą wyciągarkę zatrzymasz.
Można się obejść bez stycznika elektromagnetycznego, ale są duże straty.

Na koniec najciekawsze zagadnienie - sprzęgło jednokierunkowe.
Dawniej stosowano "wolnobiegi" chyba z motocykli (z zapadką, jak w rowerze tylko większe), były trochę awaryjne.
Są łożyska jednokierunkowe, ale trzeba je dobrać do przeniesienia odpowiedniego momentu ... patrz punkt dot. siły.

Pozdrawiam
Krzysiek


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez czomiq dnia Pon 15:03, 03 Lis 2008, w całości zmieniany 4 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysiek P.
MODELARZ



Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 22:37, 03 Lis 2008    Temat postu:

no właśnie więc co do prądu to miałem rację, takiego pioruna nie da się regulować. Czyli mam zrobić tak:
1) kupić silnik z rozrusznika samochodowego 12V na siłę ciągu 100kg (możesz krzysiek opisać dokładniejsze parametry takiego silnika? ja się za bardzo na tym nie znam...)
2) zaprojektować sobie i zamówić u spawacza ramę na całość, pręty mocujące
3) między wałem silnika a szpulą wsadzić to sprzęgło jednokierunkowe (???) (jeśli dobrze zrozumiałem zasadę działania, to taki mechanizm można sobie samemu zrobić jeśli ma się tokarkę. tzn ten mechanizm ma działać tak że gdy puszczę pedał od gazu to szpula nie będzie się "cofać" poluzowując linkę (?) )
4) kupić tani akumulator samochodowy
5) zmazjstrować instalację elektryczną do całego układu (tu już proszę Was o pomoc, jak piszecie że to ma mieć specjalne parametry to sam nic nie zdziałam) <a>

Co do mocy wyciągarki to nie musi być ona wyczynowa, nie chcę się strzelać jak rakieta, zwłaszcza że uszy mojego F3J mogą wtedy wpaść w flater.

moje wyobrażenie o wyciągarce narazie wygląda tak:



Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzysiek P. dnia Pon 23:07, 03 Lis 2008, w całości zmieniany 2 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ojo
MODELARZ



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 23:18, 03 Lis 2008    Temat postu:

Krzysiek(POL6455) napisał:
takiego pioruna nie da się regulować.


Dziwi mnie to wasze podejście do regulacji silnika o takim poborze. W czasach modeli elektrycznych z silnikami o mocach liczonych w kilowatach i poborze prądu niejednokrotnie przekraczającym te 100A jest to dziwne tym bardziej. W modelu latającym jest to wyzwanie. Ale jest realne!Regulator z przewodami mieści się na dłoni. Ale na ziemi??? 100A to w sumie mało-piszę to jako spawacz.Dziś musiałem spawać prądem ponad 300A. Płynna regulacja takiego natężenia zrealizowana jest na niewielkiej płytce drukowanej z potencjometrem.Elementem wykonawczym jest tyrystor wielkości dużej śliwki.TO WSZYSTKO! W poprzednim moim zakładzie był automat spawalniczy o REGULOWANYM prądzie spawania do 2000A! I DAŁO się go regulować!
W elektronice XXI wieku chyba już nie istnieje pojęcie "nie da się"


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysiek P.
MODELARZ



Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 23:39, 03 Lis 2008    Temat postu:

łałłłłłłłłł....ojo a ile kosztuje zrobienie takiego regulatora?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ojo
MODELARZ



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 0:40, 04 Lis 2008    Temat postu:

Myślę że to http://allegro.pl/item473951034_regulator_sterownik_obrotow_silnika_12_24_75a.html na początek wystarczy.Dobrze by było znaleźć schemat tego sterownika bo koszt jego wykonania nie powinien przekroczyć 50% tej ceny. Po wymianie tranzystorów ewentualnie po dołożeniu kilku sztuk można by sterować o wiele większe prądy.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysiek P.
MODELARZ



Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 12:14, 04 Lis 2008    Temat postu:

no dobra... zachęciłeś mnie. Ale skąd wziąść schemat takiego cacka?
rozumiem że jak już będę to miał to do pedała się to podłączy i im mocniej docisnę tym szybciej będzie silnik ciągnął. ok.
no to Ojo napisz mi proszę (!) parametry silnika do tego regulatora. żebym kupując silnik miał jakiś wzór idealny do którego będę mógł się odnosić.
Dziś wieczorem postaram się zaprojektować to sprzęgło jednokierunkowe, dam rysunek jak skończę.

A Panowie, jak myślicie, starczy do wyciągarki taki najtańszy akumulator samochodowy?
A i jeszcze jedno. jakie kable mają być do tej instalacji. Miedziane/stalowe ale jaki przekrój?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
czomiq
MODELARZ



Dołączył: 03 Lis 2008
Posty: 4
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 16:16, 04 Lis 2008    Temat postu:

Po pierwsze to nie trzeba odkrywać na nowo ameryki, tylko wpisać w
google "winch glider rc model f3b itp ..." i zaraz się coś znajdzie.
Są nawet plany, prędkości, typy silników itp ... "nowi" na forum nie mogą wklejać linków.

... zawsze warto szukać własnych dróg... Zasadę działania sprzęgła
jednokierunkowego rozumiesz dobrze, ale zauważ, że musisz mieć
możliwość "odłączenia" go na czas przynoszenia końcówki holu po
starcie.

Pewien standard silnika to bosch(VW,...) albo z fso(125p, polonez).
Ale widziałem też mniejsze silniki i dawały radę. Przy silniku jest
przeważnie elektromagnes działający też jako stycznik. Ap ropo,
dlaczego na zawodach nie podejdziesz i podpatrzysz?

Regulaminem zaczniesz się przejmować jak trafisz na zawody międzynarodowe. Ograniczony akumulator(a nie od Tira), oporności całego obwodu, itp
... jest w regulaminie F3B. Nie mam polskiej wersji.

A teraz trochę teoretyzowania(takie moje hobby):
niech model wazy 2kg
wysokość holowania 200m
czas pracy 10 sek
brak wiatru

to przy optymistycznej 80% sprawności takiego sposobu "uzyskiwania
energii potencjalnej modelu" Mruga potrzeba nam 500 watowa wyciągarka.

zasilając ją z 12V akumulatora mamy prąd ponad 40A.

Przy starcie modelu z silnikiem elektrycznym jest podobnie. Więc nasze
przypuszczenia są poprawne Wesoly I faktycznie: mała elektronika to
wytrzymuje

Praktycznie w wyciągarce prąd rozruchowy albo przy pracy prawie na
zwarciu(co się może zdarzyć przy starcie) liczony jest pewnie na
kilkaset A. Kable średnicy 1cm robią się ciepłe. Nie wiem czy układ z
allegro to przetrzyma i z jakim chłodzeniem, ale sam szukam lepszego
sposobu niż elektromagnes z poloneza. Płynna regulacja prędkości mnie
się nie przyda. Myślę o lepszym styczniku.

Pozdrawiam


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ojo
MODELARZ



Dołączył: 15 Sty 2007
Posty: 99
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 6 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Białystok
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 16:50, 04 Lis 2008    Temat postu:

Kopalnią wiedzy jest ta stronka i forum: http://www.elektroda.pl/

Tam na pewno znajdziecie wszystko na tematy elektroniczne.
A co do schematu- mam schemacik regla ale na zbyt niskie prądy jak na Wasze potrzeby. Zapytajcie na elektrodzie! Very Happy


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysiek P.
MODELARZ



Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Wto 18:33, 04 Lis 2008    Temat postu:

czyli taki silnik może być?
http://www.allegro.pl/item459403626_rozrusznik_polonez_caro_91_igielka_100.html
pisze sprawny 100% i atrakcyjna cena 35zł... brudny i tyle.
czomig dzięki za posta (-:


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Ragi
MODELARZ



Dołączył: 09 Sie 2007
Posty: 344
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 3/5
Skąd: Jastrzębie Zdrój

PostWysłany: Nie 18:48, 08 Mar 2009    Temat postu:

Jak idą prace? Mruga

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysiek P.
MODELARZ



Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 19:02, 08 Mar 2009    Temat postu:

no narazie sie do matury uczę. ale istnieje spore prawdopodobieństwo że dostanę z klubu wyciągarkę. oczywiście jeśli nie będę jej mógł sobie brać np. na całe wakacje to kończę swoją.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> SZYBOWCE Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin