Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna WIRTUALNA MODELARNIA
modelarstwo lotnicze
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Laminatowy kadłub w Twoim szybowcu to podstawa!!!

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> SZYBOWCE
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysiek P.
MODELARZ



Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 1:36, 15 Maj 2011    Temat postu: Laminatowy kadłub w Twoim szybowcu to podstawa!!!

Witajcie, dawno nic nie pisałem, to się trochę uaktywnię... Wesoly

[link widoczny dla zalogowanych]

Każdy modelarz powinien wiedzieć, że kadłub wykonany z kompozytów pod każdym względem jest lepszy od tradycyjnych drewnianych konstrukcji. Montując taki kadłub w modelu możemy uzyskać:

- aerodynamiczny, opływowy, estetyczny, gładki kształt, jakiego nigdy nie "wystrugamy" z balsy
- zyskujemy potężną wytrzymałość, która jest niezwykle przydatna podczas niefortunnych lądowań, często się zdarza, że laminatowe kadłuby po groźnych upadkach są "nie tknięte", na ogół pikowanie modelu kończy się tylko "marchewką"
- niska masa w stosunku do wytrzymałości, stosując włókna węglowe można uzyskać wytrzymałości podobne jak dla stali
- stosując włókna aramidowe kadłub szybowca staje się odporny na złamania i pęknięcia
- oszczędzamy na czasie stosując powtarzalny element wykonany z formy

W dzisiejszych czasach wszystkie zawodnicze modele (i nie tylko) latają z kadłubami laminatowymi.

Najczęściej spotykane typy kadłubów to:

1. najmocniejsze, dla bogatszych, kompozytowe kadłuby węglowo-aramidowo-szklane, piekielnie mocne. Aramid (często niepoprawnie używana nazwa kevlar, co jest nazwą własną określonego produktu) zapewnia odporność na złamania i pęknięcia, włókna węglowe dają strukturze sztywność

2. wzmacniane włóknem węglowym szklane kadłuby, posiadają wysoką sztywność i wytrzymałość. Często robi się taką kompozycję ze względu na potrzebę uzyskania niskiej masy w stosunku do wytrzymałości. Jest to korzystne i ekonomiczne rozwiązanie, jeśli zastosuje się tańsze włókno węglowe

3. popularne kadłuby z włókna szklanego, najczęściej stosowane przez modelarzy, w miejscach narażonych na uszkodzenia wzmacnia się je punktowo włóknem węglowym, lub stosuje się łaty zwiększające grubość laminatu

[link widoczny dla zalogowanych]

Gorąco zachęcam wszystkich, którzy planują budowę modelu, by stosowali laminatowe kadłuby a nie drewniane.

Teraz chciałbym wpleść w tego posta moje małe ogłoszenie...

[link widoczny dla zalogowanych]

Wykonam Ci (drogi internauto) bardzo lekki i mocny kadłub
do zawodniczego szybowca kat. F3J (i nie tylko!)

Kadłuby robię w 2 wersjach:
- wersja najtańsza, sam dziób zrobiony z włókna szklanego za 80zł
- dziób szklany + węglowa rura za 150zł
- cały węglowo - szklany kadłub za 200zł


Wysyłka paczką ekonomiczną 9,5zł, priorytet 14,5zł

Kontakt: 791 049 605
GG: 90 38 445
e-mail: [link widoczny dla zalogowanych]

Opis kadłuba węglowo - szklanego:


[link widoczny dla zalogowanych]

Część dziobowa kadłuba zrobiona jest z mocnego kompozytu węglowo - szklanego przesączanego żywicą Epidian 52. Dziób dodatkowo jest wzmocniony laminowanymi podłużnie rowingami węglowymi HTS. Skorupy kadłuba są klejone na pasek. Utwardzanie laminatu odbywało się w podwyższonej temperaturze w worku próżniowym z zastosowaniem odsączania nadmiaru żywicy. Dziób waży 100g. Ma wyciętą kabinę (nakładka w zestawie).

[link widoczny dla zalogowanych]

Jeśli ktoś zechce, to w kadłubie można umieścić napęd elktryczny z niewielkim akumulatorem, aczkolwiek rekomenduję by stosować ten kadłub do szybowców. Kadłub jest wstępnie obrobiony i przygotowany do lakierowania. Szerokość kadłuba w okolicach kabinki to 50mm. Długość wyciętej kabinki to 170mm. Kabinka waży 5g. Kadłub posiada wieżyczkę, co jest korzystniejsze z punktu widzenia aerodynamiki - wytwarza lepszy opływ powietrza wokół profilu skrzydła przy kadłubie, dzięki czemu szybowiec ma mniejszy opór interferencyjny i większą siłę nośną.

Długość całkowita dzioba- 698mm
Długość od dzioba do natarcia skrzydła - 345mm

[link widoczny dla zalogowanych]

Rura zrobiona jest z laminatu węglowo - szklanego. Jest solidna. Zrobiona jest z włókien węglowych HTS. Rura laminowana była na stalowym toczonym stożku, dzięki czemu nie ma na niej klejenia - jest jednolitym odlewem co z punktu wytrzymałości materiałów jest najkorzystniejszym rozwiązaniem. Rura również była wygrzewana podczas utwardzania, dzięki czemu zastosowana żywica ma większą wytrzymałość. Rura waży około 50g. Kadłub sprzedaję jako nie sklejony, tzn. rura i dziób są osobno, dzięki czemu każdy modelarz może sam dobrać sobie kąt wklejenia, czyli może sterować kątem zaklinowania skrzydeł i statecznika w swoim przyszłym modelu.

Długość całkowita kadłuba wynosi 1400mm. Pasują do niego skrzydła z zakresu rozpiętości od 2,8 do 3,4m. Cięciwa kadłubowa skrzydła powinna mieścić się w zakresie od 235mm do 265mm. Kadłub jest oczywiście nowy. Wymiary rury to: długość 710mm, średnica końcowa 15mm, średnica początkowa 30mm.

Jeśli ktoś potrzebuje rurę albo dziób osobno to proszę o kontakt. Paczkę wysyłam max do tygodnia od dnia zamówienia.

Opis kadłuba szklanego:

Część dziobowa kadłuba zrobiona jest z mocnej tkaniny szklanej przesączanej żywicą Epidian 52. Dziób wzmocniony jest rowingiem węglowym w okolicach wieżyczki. Skorupy kadłuba są klejone na pasek. Utwardzanie laminatu odbywało się w podwyższonej temperaturze w worku próżniowym z zastosowaniem odsączania nadmiaru żywicy. Dziób waży 120g. Ma wyciętą kabinę (nakładka w zestawie).

Długość całkowita - 698mm
Długość od dzioba do natarcia skrzydła - 345mm

[link widoczny dla zalogowanych]

Jeśli ktoś zechce, to w kadłubie można umieścić napęd elktryczny z niewielkim akumulatorem, aczkolwiek rekomenduję by stosować ten kadłub do szybowców. Kadłub jest wstępnie obrobiony i przygotowany do lakierowania. Szerokość kadłuba w okolicach kabinki to 50mm. Długość wyciętej kabinki to 170mm. Kabinka waży 5g. Kadłub posiada wieżyczkę, co jest korzystniejsze z punktu widzenia aerodynamiki - wytwarza lepszy opływ powietrza wokół profilu skrzydła przy kadłubie, dzięki czemu szybowiec ma mniejszy opór interferencyjny i większą siłę nośną.

[link widoczny dla zalogowanych]

Do kadłuba pasują skrzydła z zakresu rozpiętości od 2,8 do 3,4m. Cięciwa kadłubowa skrzydła powinna mieścić się w zakresie od 235mm do 265mm. Kadłub jest oczywiście nowy. Zalecane wymiary rury to: długość 710mm, średnica końcowa 15mm, średnica początkowa 30mm.

Przykładowe wykończenie kadłuba:

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

[link widoczny dla zalogowanych]

Kontakt: 791 049 605
GG: 90 38 445
e-mail: [link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kontousuniete
MODELARZ



Dołączył: 11 Sty 2011
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 1/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 11:30, 15 Maj 2011    Temat postu:

Nie napisałeś jednego, węgiel + 2.4 gHz bardzo się nie lubią, węglowe elementy skutecznie hamują fale i ograniczają zasięg. Do takich kadłubów powinno stosować się odbiorniki z jedną długą anteną wyprowadzoną np. na kabinkę. I nie jest to bajka, często mam tak że gdy lecą swoim skrzydełkiem tyłem do siebie to mam przerwy w zasięgu przez to że przez skrzydło przed odbiornikiem przechodzą dwa pręty węglowe.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysiek P.
MODELARZ



Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 13:49, 15 Maj 2011    Temat postu:

Słuszna uwaga kolego WM, można dopisać Wesoly

"...każdy modelarz również powinien wiedzieć, że w kadłubie z włókna węglowego NIE WOLNO wewnątrz umieszczać żadnych anten. Włókno węglowe ekranuje antenę. Antenę w takich kadłubach należy wyprowadzić na zewnątrz, np. wzdłuż rury podkleić taśmą klejącą, co nie jest żadnym problemem.
[link widoczny dla zalogowanych]
Problem ekranowania tyczy się wszystkich częstotliwości radiowych. Jeśli ktoś mimo tego wszystkiego umieści antenę w kadłubie węglowym, będzie to miało taki sam efekt, jakby ją odciął"

Polecam zarówno początkującym jak i zaawansowanym modelarzom pouczający i mądry artykuł nawiązujący do tego tematu:

[link widoczny dla zalogowanych]


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez Krzysiek P. dnia Nie 13:53, 15 Maj 2011, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
kontousuniete
MODELARZ



Dołączył: 11 Sty 2011
Posty: 584
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 12 razy
Ostrzeżeń: 1/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Nie 20:12, 15 Maj 2011    Temat postu:

Takie pytanie, ten screenshot to z jakiego programu, projektujesz w Blenderze czy w czymś innym ?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Krzysiek P.
MODELARZ



Dołączył: 29 Lut 2008
Posty: 253
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 16 razy
Ostrzeżeń: 0/5

Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Pon 11:23, 16 Maj 2011    Temat postu:

Chodzi Ci pewnie z zwymiarowany kadłub? można to zrobić w każdym programie graficznym, akurat to był photoshop.
Jeśli chodzi o projektowanie to używam Rhinocerosa 4.0


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> SZYBOWCE Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin