Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna WIRTUALNA MODELARNIA
modelarstwo lotnicze
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

POWERHOUSE -model retro, relacja z budowy.

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> "RETRO"
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Śro 0:21, 15 Lut 2006    Temat postu: POWERHOUSE -model retro, relacja z budowy.

Witam
Po dłuższej przerwie /grypa Embarassed potrafi uźiemić skutecznie/ od zapowiedzi tego tematu wreszcie zaczynam.
Na początek jako wprowadzenie kilka zdań o modelach retro. Za modele retro uznaje się modele które zostały zaprojekowane i powstały przed końcem 1954 roku.
W 1966 roku w USA zosało założone Stowarzyszenie Modelarzy budujących modele historyczne: THE SOCIETY OF ANTIQUE MODELERS potocznie SAM.Stowarzyszenie to jest organizacją o zasięgu ogólnoświatowym. Poza budową modeli członkowie stowarzyszenia zbierają plany i dokumentacje modeli,historyczne silniki.

Kilka słów o modelu Powerhousa.
Model został zaprojektowany w 1939 roku przez Sala Taibi.
Pierwotnie model został zaprojektowany jako swobodnie latającym z napędem silnikowym.Moja wersja będzie zdalnie sterowana.
Model ten jest typowym przedstawicielem modeli kabinowych jakie powstawały w USA na przełomie lat 30-40-tych.

I to narazie tyle w pierwszym poście tego tematu.Następny już za kilka dni.
Pozdrawiam Wesoly
awiatik


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Pią 1:05, 17 Lut 2006    Temat postu:

Model retro POWERHOUSE ciąg dalszy.
Na początek jeszcze o modelu. W oryginalnej wersji modelu skrzydła miały 213 cm rozpięości, do napędu był użyty silnik benzynowy Forster .99
o pojemności 16,5 cm.
Model budowany przezemnie jest nieco mniejszy: rozpięość tylko 134 cm, jako napęd posłużysilnik MVVS 2 cm. O wyposażeniu R/C nieco później.
Kadłub modelu jest wykonany głównie z listewek balsowych 6x6 mm, z balsy średniej twardości.

Pierwszą czynnością było wygięcie na mokro listewek balsowych.Czas schnięci listewek nie mniej niż 24 godz.

pierwsza kratownica jest gotowa, druga kratow. będzie klejona na pierwszej: dla zachowania takiego samego kształtu.
Przy klejeniu kratownic osobno mogą wystąpić różnice w kszałcie pomiędzy obiema kratownicami.

na zdjęci widać obydwie już sklejone kratownice.

w między czasie wyciąłem żeberka skrzydła.

Cały urok modeli retro polega na tym aby wykonać je maksymalnie wg. oryginalnych planów, z wykorzystaniem podobnych materiałów do budowy modelu.
cdn.
pozdrawiam
awiatik


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Nie 18:02, 19 Lut 2006    Temat postu:

Model retro: budowy ciąg dalszy.
Po zdjęciu kratownic z deski montarzowej wkleiłem wręgi sklejkowe.
Jest to sklejka topolowa gr. 3 mm.

Kolejnym etapem jest wklejenie drugiej kratownicy z jednoczesnym ustawieniem prawidłowej geometri kadłuba - kontrola czy niema zwichrzeń, skręceń.


W czasie kiedy wysychał klej na kadłubie postanowiłem skleić usterzenie pionowe.

Po mniej więcej czterdziestu minutach i wypiciu kawy Wesoly przyszedł czas na dalsze prace przy kadłubie: wklejenie rozpórek poziomych, wręgi silnikowej z łożem silnikowym .


Pierwsza przymiarka silnika i zbiornika paliwa.


W kabinie widać wklejone trójkąty balsowe- w dalszej części prac będą wycięte w nich łuki przez co okienka będą miały kształ półkolisty.
W dalszej kolejnosci zostaną wklejone klocki do mocowania podwozia, półka serw i będzie można oszlifować cały szkielet kadłuba.
Ale o tym w kolejnej relacji z "placu budowy".
cdn.
awiatik


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez awiatik dnia Nie 23:21, 05 Mar 2006, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Nie 23:20, 05 Mar 2006    Temat postu:

Powerhouse - ciąg dalszy


jak na zdjęciach : usterzenie poziome w trakcie klejenia, i pasowania z pionem. Całość wykonana z balsy , dźwigar listewka sosnowa 3x5.




i tak w skrócie wyglądał montaż skrzydeł. Całość wykonana z balsy:
krawędź natarcia balsa 10x10 mm, dźwigary 6x8 ,6x6 -balsa średnio twarda. Żebra balsa 3mm , dwa żebra przykadłubowe-sklejka topolowa 3 mm.
Na zdjęciach widać że profil jest wklęsło- wypukły i dlatego były potrzebne podkładki pod dźwigar i natarcie.Po oszlifowaniu i wyprofilowaniu końcówek obydwie połówki skrzydła zostaną połączone łącznikami sklejkowymi i odpowiednio wzmocnione- wszystko to będźie widać na zdjęciach w kolejnych odcinkach.
cdn...
awiatik


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Śro 0:50, 17 Maj 2006    Temat postu:

Witam po dość długiej przerwie.
Najwyższy czas aby zakończyć relację z budowy oldtimera.

półka serw: usterzenie poziome- serwo HS-81, pion i silnik HS-55.

kadłub po oklejeniu i pomalowaniu, całość została pokryta lakierem poliuretanowym w celu zabezpieczenia przed paliwem.
/ zdjęcia dokumentujące pokrywanie modelu - przez złośliwość rzeczy martwych -przestały istnieć/

tak oto prezentuje się model przed montażem wyposażenia: silnik, aparatura, bowdeny.




kilka fotek gotowego modelu przed próbą silnika...

....i próba silnika.
/Okienka zostały namalowane markierem- po pierwszych lotach zostaną wymienione na prawdziwe z pleksi.A i włącznik znajdzie się w miejscu przeznaczonym dla niego./



wszystko sprawdzone , silnik pracuje nienagannie- noto lecę!!!!!
pierwsze starty z ręki.Model praktycznie nie wymagał żadnego trymowania podczas oblotu, loty są bardzo przyjemne-modelik lata prawie sam.
A poniżej kilka fotek z pierwszych trzech lotów








Kilka miesięcy / z przerwami/cierpliwej budowy modelu wynagradza w 100 % w lotach które są wielką przejemnością. Modelem tym można latać nisko i powoli.
Na zakończenie relacji z budowy tego modelu - zachęcam do budowy modeli o konstrukcji klasycznej.
Piękno takich modeli widać w locie.

pozdrawiam
awiatik
p.s.
depron nie rządzi Uwaga


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Diakon
MODELARZ



Dołączył: 14 Lut 2006
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śrem

PostWysłany: Śro 16:59, 17 Maj 2006    Temat postu:

Modelik bardzo ładny, należą się brawa . A depron - no cóż... Embarassed

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Neverhood
MODELARZ



Dołączył: 13 Lut 2006
Posty: 248
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 15:22, 06 Cze 2006    Temat postu:

Jeśli można się spytać, jaka jest waga, powierzchnia nośna modelu itp....
Gdzie można zdobyć plany tego modelu???
Znalazłem miejszce w sieci, ale nie udaje mi się ich ściągnąć - rejstracja


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Śro 23:57, 07 Cze 2006    Temat postu:

Witam i odpowiadam
Podstawowe dane modelu:
długość-970 mm
rozpiętość-1320 mm
masa modelu do lotu- 900 gram
napęd MVVS-2 z regulacją obrotów
powierzchni nie mierzyłem
A co do dokumentacji to było tak: przed laty od znajomego dostałem kopię planów z Model Airplane news nr. 11,12 1939.
w inernecie takrze znalazłem plany i opis budowy,
Plany tego modelu zostały opublikowane takrze w Czeskim Model Hobby nr.5/2005.
Oryginał był większy: rozp- 2133 mm
długość- 1490 mm
pow. nośna- aż 72 dm2.
niebył sterowany- była to "duża wolnolotka" z napędem spalinowym.
Dla zainteresowanych tym modelem : w RC Przeglądzie modelarskim nr.12/ 2008 zostały opublikowane plany i opis budowy tego modelu.



awiatik


Post został pochwalony 0 razy

Ostatnio zmieniony przez awiatik dnia Wto 13:47, 23 Gru 2008, w całości zmieniany 1 raz
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> "RETRO" Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin