Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna WIRTUALNA MODELARNIA
modelarstwo lotnicze
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Wywazenie

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> DZIAŁ TECHNICZNY
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
SiS
MODELARZ



Dołączył: 26 Gru 2006
Posty: 65
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Ruda Śląska
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 23:40, 28 Gru 2006    Temat postu: Wywazenie

Powiedzcie mi (najbardziej zalezy mi na wypowiedzi Mariusza [zawsze wyczerpujaca, doglebna i wogule naj-)
Jak wywazyc samolot... na czym to polega czy sie wogule da... czyli "jak, co, gdzie,kiedy i poco"
Otoz tak sie zastanawiam budujac zefirka... jezeli mam inny sprzet(inna waga) i umieszcze go inaczej.. czy poleci? czyli jak go umiescic, czy wogule go umieszczac... czy moze okaze sie ze inne skrzydla niewiem... xd Prosze o odpowiedz Wesoly Dzieki


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 0:04, 29 Gru 2006    Temat postu:

Witam
Cytat:
zalezy mi na wypowiedzi Mariusza [zawsze wyczerpujaca, doglebna i wogule naj-)

dziękuję za uznanie ale natym forum jest trochę doświadczonych Modelarzy mogących udzielić wyczerpującej odpowiedzi w tym temacie.
Jeśli idzie o zefirka to sprawa jest prosya: środek ćiężkości powinien znajdować się w 25-35% cięciwy skrrzydła. Wyposażenie należy rozmieścić tak aby takie położenie ŚC uzyskać bez stosowania dodatkowego balastu wyważającego.

sposób podparcia modelu podczas wyważania.

Stosując tylne wyważenie model będzie bardziej nerwowy i czuły na stery, przy przednim wyważeniu (ok25%) model zazwyczaj jest bardziej "mułowaty"

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GITS
MODELARZ



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Wto 17:17, 25 Wrz 2007    Temat postu:

Witam!
Zakupiłem model szybowca jak dumnie napisano na pudełku firmy Art Model Sokół klasa F1H (mam pewne plany wobec niego, ale o tym później Wink ). Przeglądając plany zauważyłem, iż środek masy umiejscowiony jest raczej w tylnej części skrzydła, jakieś 0,76 cięciwy. Szczerze mówiąc nie bardzo wiem dlaczego tak jest. Wyczytałem na tym forum wiele cennych i ciekawych informacji i mam nadzieję, że i tę kwestię uda mi się rozwiązać z waszą pomocą, za którą z góry dziękuję.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 18:13, 25 Wrz 2007    Temat postu:

Witam
To co dotychczas zostało napisane na temat wyważenia jest słuszne dla przypadku statecznika z profilem symetrycznym.

Jeśli chcemy żeby statecznik poziomy też uczestniczył w wytwarzaniu siły nośnej (profil stat. niesymetryczny) to środek ciężkości będzie usytuowany bardziej z tył.

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GITS
MODELARZ



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 9:24, 27 Wrz 2007    Temat postu:

Profil "mojego" statecznika to płaska płytka, ale z możliwością ustawienia ujemnych kątów natarcia, toteż faktycznie może działa jako statecznik niesymetryczny.
Jednak jest jeszcze kilka spraw, które mnie nurtują:
Z tego co wiem niesymetryczny statecznik poziomy w klasycznej konfiguracji aerodynamicznej wytwarza ujemna siłę nośną przeciwdziałającą momentowi pochylającemu skrzydła w kierunku dziobu maszyny. Przesunięcie środka ciężkości maszyny ku tyłowi samo w sobie spowoduje powstanie pewnego momentu przeciwdziałającego momentowi pochylającemu skrzydła, a dodatkowo dodanie statecznika o ujemnej wartości wektora siły nośnej w stosunku do skrzydła spotęguje ten kontr-moment. Z jakiego powodu przesuwa się w takim razie SC ku tyłowi? Czy w celu zmniejszenia powierzchni statecznika?
Nie znalazłem na Forum jak narazie odpowiedzi na to pytanie, ale jeżeli coś mi umknęło to wybaczcie mi duplikowanie tematu. Dziękuje za pomoc i Pozdrawiam!


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
djpierug
MODELARZ



Dołączył: 01 Cze 2007
Posty: 621
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 11 razy
Ostrzeżeń: 1/5
Skąd: Chełm
Płeć: Mężczyzna

PostWysłany: Czw 16:30, 27 Wrz 2007    Temat postu:

SC jest do tyłu bo statecznik ma dodatnią siłę nośną. Gdyby nie to to model pod wpływem siły nośnej statecznika przechlał by się na dziób w locie(dodatnia siła nośna statecznika unosi ogon). Dzięki temu, że SC jest bardziej z tyłu, to model potrzebuje mniej ciężaru na doważenie z przodu i ma mniejszą masę, dlatego modele swobodnie latające z takim statecznikiem są doskonalsze.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
GITS
MODELARZ



Dołączył: 24 Wrz 2007
Posty: 5
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 17:00, 27 Wrz 2007    Temat postu:

Prawie jak "kaczka" Wink
Teraz sprawa jest jasna. THX


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Giersh
MODELARZ



Dołączył: 28 Wrz 2007
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 11:27, 28 Wrz 2007    Temat postu:

Witam
Nie bardzo rozumiem o chodzi z ujemną siłą nośną wytwarzaną przez statecznik poziomy. Myślałem, że dzięki statecznikowi powstaje moment równoważący moment pochodzący od skrzydła. Duża siła od skrzydła działająca na małym ramieniu równoważona jest przez małą siłę nośną wytwarzaną przez statecznik poziomy działającą na dużym ramieniu. Środek obrotu jest w środku ciężkości. Dlatego w klasycznej konstrukcji środek parcia skrzydła musi znajdować się przed środkiem ciężkości. Proszę o odpowiedź Wesoly.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pią 12:52, 28 Wrz 2007    Temat postu:

Witam
Na stateczniku może występować zarówno dodatnia jak i ujemna siła nośna przywracająca model (samolot ) do równowagi
Dla statecznika symetrycznego w uproszczeniu wygląda to tak:


Dla statecznika "nośnego" sytuacja jest podobna:


Przedstawione przykłady są słuszne dla modelu z dodanim współczynnikiem stateczności.

pozdrawiam Mariusz


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Giersh
MODELARZ



Dołączył: 28 Wrz 2007
Posty: 26
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Warszawa

PostWysłany: Pią 13:02, 28 Wrz 2007    Temat postu:

Wielkie dzięki Wesoly za odpowiedź.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> DZIAŁ TECHNICZNY Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin