Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna WIRTUALNA MODELARNIA
modelarstwo lotnicze
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

oklejanie balsy i rurki węglowe

 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> DZIAŁ TECHNICZNY
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jacq
MODELARZ



Dołączył: 07 Wrz 2005
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Nie 22:51, 19 Mar 2006    Temat postu: oklejanie balsy i rurki węglowe

Witam

W jaki sposób najlepjej okleić balse aby byłą ona wytrzymała gładka i wodoszczelna.

Laminować? proszę o podpowiedzi.

I drugie pytanie:

gdzie najtaniej kupic rurki węglowe?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Neverhood
MODELARZ



Dołączył: 13 Lut 2006
Posty: 248
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon 13:18, 20 Mar 2006    Temat postu:

Nie rozumiem pytania o balse, ale właśnie w laminacie + balsa dla mnie tkwi kwintensencja modeli motoszybowców z silnikiem klasy 400.
PS. Jak dasz balse - mięka + obustronny laminat to się zdziwisz że tam jest balsa. Balsa pełni tu role "tylko" dystansu między laminatem.....
Dobrym sposobem i gładkim jest zalaminowanie balsy obustronnie balsy i włożenie jej między dwie gładkie szyby - taka prowizoryczna forma.... to tak w skrócie bo te szyby traktuje się jak prawdziwe, pełnowartościowe formy...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jacq
MODELARZ



Dołączył: 07 Wrz 2005
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Pon 22:49, 20 Mar 2006    Temat postu:

a czy mozge prosić o jakieś adresy www z opisem poprawnego laminowania lub podesłac jakieś materiały lbu podpowiedzi ?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Neverhood
MODELARZ



Dołączył: 13 Lut 2006
Posty: 248
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Pon 23:23, 20 Mar 2006    Temat postu:

W internecie - nie mam pojecia.
Ja się uczyłem i ucze laminatować od mojego Guru - pracował w zakładach szybowniczych ..... ogólnie ekspert od tych spraw i oczywiście stary modelarz wyjadacz.
Co do tej technologi z szybami to ona jest prosta jak konstrukcja cepa.
Bierze się dwie szklane powieszchnie - szyba jest równa i płaska - o to nam przecież chodzi. Myje się te szyby, poleruje, naklada rozdzielacz.... postępuje się jak z normalnym laminatem, potem się nakłada drugą szybe i się czeka aż zżeluje. I mamy. Innym problemem to sa bąble - pęcherze powietrza...
I tu kolejny problem, co oczekujemy od takigo elementu - jak wygląd to robimy z żelkotem, wytrzymałość + nie istotny wygląd(np. wręgi...)to bez niego (żelkotu). Po prostu smarujemy formy(odpowiednio przygotowane) - szkla żywicą, na to tkanine przesączamy i znów skło(też posmarowaneżywicą) docisk i niech schnie.
Ta metoda daje efekty i jest prosta, ale wystarcza na początku.

Tak naprawde najpierw trzeba wiedzieć co chce się osiągnąć - wytrzymałość, masa, jakie są potrzeby i do czego, wygląd...


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jacq
MODELARZ



Dołączył: 07 Wrz 2005
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 19:53, 21 Mar 2006    Temat postu:

mam jeszcze kilka pytac co do laminowania. Czy laminuje się cześć i następnie je klei, czy po sklejeniu konstrukcji?

Czy robi się to podobnie jak okeljanie folią w sensie zakładania i układania czy są jakieś zasady których trzeba się trzymać?


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Neverhood
MODELARZ



Dołączył: 13 Lut 2006
Posty: 248
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 20:53, 21 Mar 2006    Temat postu:

Jacq napisał:
Czy laminuje się cześć i następnie je klei, czy po sklejeniu konstrukcji?

Można tak i tak, zależy co chcesz i jak. Np. wręgi można zalaminować wcześniej w balsie i to co powstało jest zamiennikiem sklejki - o taka płytka, jest .... nawet jest lżejsza. Można na gotowej konstrukcji laminatować - problemy z gładką powierzchni takiego laminatu. O można np. zrobić kadłub z balsy i go od środka wzmocnić laminując tu i tam.
Można i robić wszystko z laminatu bez balsy (patrz laminatowe kadłuby na modemaking.pl)
Oczywiście można po sklejeniu konstrukcji np. kadłub balsowy , dziobek obłorzyć tkaniną i przesycić ją na nim. Problem z gładkością - po wyschnieciu będzie widoczna tkanina - geometrycznie, ale i też wizualnie.
Nawet się pochwale. Zrobiłem kiedyś dźwigienke do steru wysokości - jest piękna, i jeszcze się nie rozwaliła. Balsa 1mm obustronny laminat z tkaniny szklanej 90g/m2 i epidian 53. Przykleiłem cyjanoakrylem laminat do balsy bo laminat zrobiłem kiedyś, a musiałem wzmocnić czymś balsę.
W moim Rebel Marphy podwozie zrobiłem na bazie balsy+laminat. A mianowicie. Najzwyklejsza szprycha rowerowa (miękka sta 2mm średnicy,ale za to tania - 20gr.), wygiełem ją - podwozie. Na obu końcach nagwintowałem - lubie przykręcane kółka - dobre mocowanie. Następnie miałem skrawek balsy 3mm i nić. Więc przyszyłem powyginaną szpryche do tej balsy(na krawędzi) w miejszcu łączenia kadłuba. Pierwotnie miało być to połączenie obrotowe - amortyzatorami miały być depronowe trójkąty 6mm- oprofilowanie goleni. Ale chcało mi się rozrobić żywice więc zalałem to wszystko - szew z nici. Ponieważ zostało mi troche żywicy więc dałem jeszcze nakładki z siatki szklanej (taka budowlana pod tynk - szkoda mi było dać do deprolota normalnej tkaniny). Pozostawiłem by podeschło. Gdy jeszcze się lepiło, ale już wszystko się trzymało kupy zamontowałem to w kadłubie. Nie kleiłem dodatkowo - żywica jeszcze lepiła. Po prostu docisnełem do wregi - jak taśma klejąca - natychmiast się trzymało. Dodatkowo dokleiłem kolene trójkąty wewnątrz kadłuba z balsy 3mm (mocowanie jest do wręgi i ścian kadłuba). Po zaschnęciu krawędzie zalałem poliretanem i zamknełem kadłub. Podwozie jest rewelacyne - przy jednym przyglebieniu z 20m goleń sie wygeła że fest a nie wyrwało się z kadłuba!!!!! Ogólnie mój rebel się powgniatał, ale nic od niego nie wypadło!!!!
Jacq napisał:
Czy robi się to podobnie jak okeljanie folią w sensie zakładania i układania czy są jakieś zasady których trzeba się trzymać?


Nie rozumiem. Można jaśniej. Bo ogólnie, bardzo ogólnie to kładzie się kawał tkaniny (nawet zwykłą szmate), przesyca się ją żywicą, czyli po prostu "maluje" się żywicą tkanine i już. Jak wyschnie to tkanina nie bedzie wiotka jak wcześniej bo żywica ją "trzyma".

Proszę powiedzieć do czego / jakie miejsce ma byc zastosowany laminat.
PS. A to ustrojstwo. Nie zalogowało mnie automatycznie. Czy można prosić o usuniecie powyższego posta - szkoda miejsca.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Jacq
MODELARZ



Dołączył: 07 Wrz 2005
Posty: 147
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 2 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Wto 21:38, 21 Mar 2006    Temat postu:

laminowany ma byc kadłub slizgu, ze względów wytrzymałości i wodoszczelności.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Neverhood
MODELARZ



Dołączył: 13 Lut 2006
Posty: 248
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Wto 22:22, 21 Mar 2006    Temat postu:

Wielkość ślizgu, czy ma być od wewnątrz, zewnątrz?
PS. W ślizgach to ja się nie bawie zbytnio, ale laminat to laminat.
A jeszcze ważne, co masz do tej pory zrobione?, jaka to jest konstrukcja.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
MARIUSZ
Administrator



Dołączył: 27 Lip 2005
Posty: 1179
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 93 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Częstochowa

PostWysłany: Śro 0:07, 22 Mar 2006    Temat postu:

Witam
Jacq - proponuję zrobić tak:
1 wpadnij do mnie dam Ci odpadków styroduru.
2 posklejasz sobie je razem i wyprofilujesz kadłub ślizgu
3 zakupisz na Worcela tkaninę 120 i 30 g/m*
4 zajrzysz do mnie to dam Ci dobrej żywicy (epolam 2000) tu potrzebny będzie mały załącznik bo ta żywica jest dość droga.
5 wylaminujesz sobie kadłub. (wszystkich wskazówek udzielę Ci na miejscu)
6 po wyschnięciu żywicy szmergiel do ręki i nprzód.
7 styrodur sobie wydłubiesz z środka a resztki rozpuścisz acetonem, jak wcześniej umieścisz w styrodurze sklejkowe wręgi to masz je już świetnie wklejone.
7 na koniec szpachlowanko i malowanko
i kadłub gotowy (ta metoda nie najlepsza jest do samolotów , ale do rekreacyjnego ślizgu się nadaje)

pozdrawiam Mariusz

ps. "Wszystko jest trudne zanim stanie się proste"


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> DZIAŁ TECHNICZNY Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Strona 1 z 1

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin