Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna WIRTUALNA MODELARNIA
modelarstwo lotnicze
 
 FAQFAQ   SzukajSzukaj   UżytkownicyUżytkownicy   GrupyGrupy   GalerieGalerie   RejestracjaRejestracja 
 ProfilProfil   Zaloguj się, by sprawdzić wiadomościZaloguj się, by sprawdzić wiadomości   ZalogujZaloguj 

Szkolny model na uwięźi- relacja z budowy.
Idź do strony 1, 2  Następny
 
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> "NA SZNURKACH" / Przykłady konstrukcji "uwięziówek"
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Nie 15:18, 26 Lut 2006    Temat postu: Szkolny model na uwięźi- relacja z budowy.

Witam wszystkich tych kórym zamarzyło śię zbudować model na uwięźi.Tak się dobrze składa że temat modeli na uwięźi rozpoczął Stalik,a w mojej modelarnii jeden z młodych modelarzy będzie budował szkolną uwięźiówkę - postanowiłem to wykorzystać i całość zrelacjonować na forum.
Pierwsza część relacji z budowy pojawi się już za kilka dni, i mam nadźieję że rozwieje problemy i obawy wszystkich tych którzy będą chcieli zbudować model na uwięźi.

awiatik
p.s.
modelami na uwięźi laam od prawie dwudżiestu lat. Najpierw to były akrobatki, a obecnie latam makietami.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
STALIK
MODELARZ



Dołączył: 24 Lut 2006
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 15:32, 26 Lut 2006    Temat postu:

Już nie mogę sie doczekać I części relacji z budowy tego modeliku! Jestem szczęśliwy że w końcu znalazłem ludzi którzy robią takie modele.

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
STALIK
MODELARZ



Dołączył: 24 Lut 2006
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Czw 23:40, 02 Mar 2006    Temat postu:

Kiedy będzie w końcu ta relacja?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Pią 0:14, 03 Mar 2006    Temat postu:

Cierpliwości . Poza zabawą w modelarstwo większość z instruktorów ma pracę zawodową , rodzinę , prowadżi zajęcia w modelarni. A w wolnych chwilach pisze posty na tym forum - posty które mają wnosić coś nowego i być pomocne przy budowie modeli , szczególnie przez tych mniej doświadczonych modelarzy.
A wracając do modelu szkolnego to już są narysowane rysunki warsztatowe i lada moment pojawią się pierwsze zdjęcia i opisy.
Model będźie napędzany silnikiem Junior 2 cm , będźie całkowicie wykonany z balsy, pokrycie papierem japońskim.
awiatik
p.s.
Aktualnie przygotowujemy się do konkursu modeli plastykowych w Ostrowie i praca nad modelami latającymi została chwilowo spowolniona.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
STALIK
MODELARZ



Dołączył: 24 Lut 2006
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Pią 23:34, 03 Mar 2006    Temat postu:

hmmm będe cierpliwy

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Nie 18:17, 05 Mar 2006    Temat postu:

MODEL SZKOLNY NA UWIĘŹI cz.1
Temat był już zapowiedźiany kilka dni temu i dzisiaj pierwsza część relacji z budowy.
Plan modelu którego budowa jest relacjonowana na forum został opublikowany przed wielu laty w Modelarz-u. Autorem rysunków jest Piotr Zawada.Rysunki zostały powiększone kserograficznie tak aby model mógł być napędzany silnikiem 1,5-2 cm.
W naszym modelu zostanie zamonowany silnik COX 1,5 cm.

Zanim rozpoczniecie budowę jakiegokolwiek modelu pamiętajcie o wykonaniu kopi planów-oryginał nieuszkodzony posłuży na wiele lat.
Na desce balsy gr.10 mm rysujemy kszałt kadłuba. Balsa średnio twarda -twarda. Przy przerysowywaniu kadłuba należy pamiętać o zaznaczeniu: osi silnika,skrzydła i usterzenia.

kolejne etapy to:
wycięcie łoża silnika oraz gniazda na skrzydło- wycietego żeberka nie wyrzucamy to żeberko jeszcze nam sie przyda w dalszej części kiedy będziemy montowali skrzydło: będzie to żebro środkowe w którym zostanie zamontowany orczyk.

w miejsce wyciętej balsy zostaną wklejone klocki łoża silnikowego: klocki te mogą być wykonane ze sklejki, listewek bukowych.
w naszym przypadku są to klocki wykonane ze sklejki gr.10 mm szerokości 15 mm
rozstaw klocków dopasowywujemy do posiadanego silnika.




na zdjęciu widać wklejone klocki oraz przygotowane okładziny sklejkowe: sklejka topolowa gr.3 mm, można zasosować sklejkę np. brzozową gr.1,5 mm.


pierwszy etap montarzu kadłuba zakończony.Łoże silnika i okładziny sklejkowe zostały wklejone.Do klejenia używam głównie wikolu oraz żywic epoksydowych. Sporadycznie klejów "cyjano..."
Bardzo ważne: od samego początku należy pamiętać o zerowym koncie zaklinowania -statecznika poziomego i silnika w stosunku do skrzydła. Uwaga
W następnej części usterzenia, i rozpoczniemy budowę skrzydła.
pozdrawiam
awiatik


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
STALIK
MODELARZ



Dołączył: 24 Lut 2006
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 18:53, 05 Mar 2006    Temat postu:

hmmm ciekawe . Może w przyszłości wykonam sobie taki modelik, ale na razie musze sie wiele nauczyć Mruga

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
STALIK
MODELARZ



Dołączył: 24 Lut 2006
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Nie 21:20, 05 Mar 2006    Temat postu:

a jaka będzie przypuszczalna masa tego modelu?

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Nie 22:44, 05 Mar 2006    Temat postu:

Na tym etapie budowy jeszcze nie mogę podać jakiejś konkretnej masy.
Jak będą wykonane wszystkie elementy modelu- to już można podać przybliżoną masę.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Czw 0:08, 06 Kwi 2006    Temat postu:

Witam po dłuższej przerwie. Wesoly
Budowy szkolniaka ciąg dalszy.
W modelu wprowadziłem kilka zmian:
pierwsza: zamiast skrzydła zbierzystego - postanowiłem zastosować taki sam profil na całej rozpiętości skrzydła- łatwiej utrzymać prawidłową geometrię skrzrzydła. Ma to znaczenie w przypadku wykonywania takiego modelu przez początkujących modelarzy.
zmiana druga dotyczy podwozia kóre przeniosłem ze skrzydła - na kadłub.

komplet żeber w trakcie szlifowania w tzw. bloku.
Na tym etapie należy wykonać nacięcia na dzwigary.


kolejną czynnością jest wycięcie w żebrach które będą wklejone w część wewnętrzną skrzydła- otworów - w których będą przechodziły druty prowadzenia linek.


tak wygląda żebro środkowe z zamontowanym orczykiem.
Orczyk został wykonany z dwóch sklejek 1,5 mm sklejonych razem.
Jest to niewielki model szkolny i takie rozwiązanie sprawdza się w 100%.



skrzydło w trakcie montażu


naklejanie kesonu.
najpierw przeklejamy keson do dzwigarów, po wyschnięciu kleju/ najlepiej na drugi dzień/ przyklejamy keson do żeber i krawędzi natarcia.
kolejną czynnością jest naklejenie nakładek na żeberka i krawędz spływu.
nakładki zostały wykonane z balsy 1,5 mm tak jak i keson.


oraz wykonanie i wklejenie zakończeń skrzydła z prowadzeniem drutów układu sterującego.


komplet usterzeń oraz zawiasy , dzwignia i łącznik sterów wykonany z drutu stalowego 2 mm.

kadłub , skrzydło:widać wzmocnioną część środkową skrzydła / obustronnie/ balsą 1,5 mm , na końcowce skrzydła naklejony klocek balsowy - z którego po oszlifowaniu zostanie wykonane zakończenie skrzydła.

Bartek- dzielnie pomagał w czasie całej budowy modelu, i już niedługo będzie się uczył latać modelami na uwięzi.
I to by było narazie wszystko.
c.d.n.
awiatik
p.s.
Model już jest oblatany- 04.04. 2006 r.
W kolejnej części zdjęcia gotowego modelu oraz z oblotu.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Diakon
MODELARZ



Dołączył: 14 Lut 2006
Posty: 696
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 4 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Śrem

PostWysłany: Czw 16:06, 06 Kwi 2006    Temat postu:

Cóż - krótko mówiąc, porządna robota. Teraz z niecierpliwością czekam(y) na fotki z oblotów Wesoly

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
Neverhood
MODELARZ



Dołączył: 13 Lut 2006
Posty: 248
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 5 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Wrocław

PostWysłany: Czw 16:44, 06 Kwi 2006    Temat postu:

awiatik napisał:
Model będźie napędzany silnikiem Junior 2 cm

Czy chodziło o MVVS Junior 2 GFS? - mam taki.
Cieszy mnie że są ludzie uwięziówkarze, a nie tylko zapatrzeni RC, uwięź to piękny sposób sterowania... No i oczywiście udanych lądowań życze młodemu modelarzowi.


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Czw 17:49, 06 Kwi 2006    Temat postu:

Witam
Cytat:
Czy chodziło o MVVS Junior 2 GFS? - mam taki.

tak właśnie chodzi o taki silnik. Dobra czeska robota Uwaga
No i stało się .
FINAŁ wspólnego budowania modelu.
Na początek kilka zdjęć gotowego modelu.




tak się prezentuje model całkowicie gotowy do oblotu.
Model został przed pokryciem pokryty warstwą lakieru:CAPON, po wyschnięciu całkowicie przeszlifowany papierem ściernym 320.
Skrzydło zostało pokryte białą japonką i kilka krotnie pokryte lakierem.
Kolorowe ozdoby to takrze japonka ale kolorowa, może być to równierz kolorowa bibułka :taka jak na balony.
Cały model został pokryty warstwą lakieru poliuretanowego :DOMALUX, w moim przypadku półmatowy- ale to jaki to będzie nie ma znaczenia- ważne aby zabezpieczyć model przed paliwem.
Na końcówce zewnętrznego skrzydła widać wkręconą śrubę: jest to przećiw waga dla linek BARDZO WAŻNE, podobnie jak ster kierunku MUSI być wychylony w prawo, silnik lekko 2-3 stopnie na zewnątrz kręgu- a to dla właściwego naciągu linek i dla zabezpieczenia modelu przed wlatywaniem do kręgu.

Silnik Junior 2 cm3, zbiornik akrobacyjny- już nie pierwszej młodości/ ale służy/
Przed pierwszym lotem / i nastepnymi także/ należy skontrolować :
- właściwe zamocowanie sterów, silnika - czy niema luzów itp
- dzwignie , popychacze, końcówki
- po jakimś twardszym lądowaniu -czy niema pęknięć w skrzydle, kadłubie itp,
- stan karabińczyków w modelu i uchwycie sterowym, linki ,
A po tym wszystkim zatankować zbiornik paliwem i idziemy latać Uwaga







a po lotach niezapomnijcie dokładnie wyczyścić modelu z resztek oleju co na zamieszczonym zdjęciu prezentuje Sylwek..
W oblocie pomagał mi Sylwek Wardyn - dwu krotny wice mistrz Polski w klasie F-4 S /sylwetki na uwięzi/
To już jest koniec.
A TERAZ POZOSTAJE TYLKO LATANIE!!!!!!!!!
awiatik


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
awiatik
INSTRUKTOR



Dołączył: 12 Gru 2005
Posty: 350
Przeczytał: 1 temat

Pomógł: 17 razy
Ostrzeżeń: 0/5
Skąd: Sośno

PostWysłany: Czw 23:14, 06 Kwi 2006    Temat postu:

Jako uzupełnienie tego tematu podam kilka tzw: ZŁOTYCH REGUŁ jakie obowiązują modele na uwięzi.
1. oś orczyka powinna zawsze znajdować się za środkiem masy,
2. linki w skrzydle powinny być skierowane do tyłu o około 2-3 stopnie,
3. na końcówce zewnętrznego skrzydła powinno być obciążenie rekompensujące ciężar linek,
4. obie linki powinny mieć taką samą długość pod każdym obciążeniem,
5. układ sterowania powinien być tak zbudowany, aby pełne wychylenie klap i sterów+/- 30 stopni powodowane było ruchem uchwytu sterowniczego nie większym niż +/- 20 stopni,
6. układ sterowania powinien pracować lekko bez oporów, zacięć, luzów.
Reguły wg. Control Line Manual.
awiatik


Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat  
Autor Wiadomość
STALIK
MODELARZ



Dołączył: 24 Lut 2006
Posty: 87
Przeczytał: 0 tematów

Pomógł: 1 raz
Ostrzeżeń: 0/5

PostWysłany: Sob 1:10, 08 Kwi 2006    Temat postu:

no no no jestem pod wrażeniem, jest to kawał dobrej roboty °˛`

Post został pochwalony 0 razy
Powrót do góry
Zobacz profil autora
Wyświetl posty z ostatnich:   
Napisz nowy temat   Odpowiedz do tematu    Forum WIRTUALNA MODELARNIA Strona Główna -> "NA SZNURKACH" / Przykłady konstrukcji "uwięziówek" Wszystkie czasy w strefie EET (Europa)
Idź do strony 1, 2  Następny
Strona 1 z 2

 
Skocz do:  
Nie możesz pisać nowych tematów
Nie możesz odpowiadać w tematach
Nie możesz zmieniać swoich postów
Nie możesz usuwać swoich postów
Nie możesz głosować w ankietach

fora.pl - załóż własne forum dyskusyjne za darmo
Powered by phpBB © 2001, 2005 phpBB Group
Regulamin